زهراشناسی-شناخت شخصی 2
خلاصه ای از سخنرانی
امروزه شور و شعور در جلسات مذهبی رکن است.اگر کسی این دو را همسو باهم داشته باشد عملش بالا می رود.
برای معرفت شناسی ۲ زیرشاخه مطرح کردیم ابتدا برای که؟ و دوم برای چه؟
برای چه؟ ، سه شاخه داشت: 1 – ریشه ی عمل 2 – نفس عمل 3 ــ میوه ی عمل.
در مباحث عاشورایی این سه شاخه مفصلاً تبیین شد،گفتیم ریشه عمل دین خداست که دین خدا از حضرت آدم شروع شد و با خاتم انبیا(ص) تمام شد و با جانشینی اهل بیت(ع) کامل شد.بعد از آن سید الشهدا(ع) برای اکمال این دین قیام کرد و دین را حفظ کرد ائمه ی بعدی برای زنده نگهداشتن قیام عاشورا تلاش کردند.علمای متعهد اهل بیتی بعد از ائمه ی معصومین به پاسداشت قیام عاشورا و زنده نگهداشتن دین قیام کردند.اقامه ی عزا کردند و دین را حفظ کردند.
امام خمینی(ره) فرمود: این محرم و صفر و عزاداری ها است که دین را زنده نگهداشته است.
این اسلام را حسینی زنده نگه داشتند نه اینکه صرفاً اسلام را نگه دارند.چون اسلامِ بی حسین سر می برد و اسلام با حسین۱۴۰۰ سال برای سر بریده گریه می کند.
داعشی که خودش را مسلمان می داند و سر می برد او اسلامِ بی حسین دارد. این است فرق اسلام حسینی[با اسلام بدون امام حسین(ع)].
دین را که حفظ کرد نماز حفظ شد،قرآن حفظ شد، خوبی ها حفظ شد، ایثار حفظ شد،فداکاری حفظ شد و بسیاری از ارکان دیگر.
این شد ریشه ی عمل.
دوم نفس عمل؛
روز عاشورا و از اول تا آخر قیام و اتفاقات و رخداد ها ، شد نفس عمل.دیدید که امام و یارانش چه کردند… .
اما میوه ی عمل : این همه آثار مثبتی که از اسلام حسینی منشعب شد،این همه جلسات و کلاس های مذهبی و عزاداری های با شور و شعور که برگزار شد،این همه برکاتی که از این راه حاصل شد،این همه تغییرات و تحوّلاتی که به واسطه ی این جریان در زندگی ها رخ داد،این همه کار خیر ، انقلاب و… ،این همه رفاقت و شجاعت و ایثار و وفاداری و… .
این شد میوه ی عمل.
ما برای تبیین بُعد برای چه؟ از قبل خلقت شروع کردیم؛ما عظمت عاشورا را درک کردیم و فهمیدیم که چرا این قدر ثواب و اجر در این جریان گذاشتند.اما بُعد اول را که بعداً بیان می کنیم:مسئله ی برای که؟ ۳ زیر شاخه دارد :که متناسب با مبحثمان که زهرا شناسی است این طور بیان می کنیم:
۱ – زهرا که بود؟
۲ – زهرا چه فرمود ؟
۳ – زهرا چه کرد؟
باز هم این نکته را عرض می کنیم برای آنکه به معرفت برسیم این فرمول های کلی را لازم داریم و باید بدانیم.این موارد جامع ترین نمودار ها هستند.این سه حوزه که زیر شاخه ی «برای که؟» هستند مربوط می شوند به شناخت شخصی حضرت زهرا(س).
مسئله ی که بود به دو شاخه تقسیم می شود:
۱ – شناخت شخصی
۲ – شناخت شخصیتی.
بُعد دوم یعنی «چه فرمود؟» ۳ شاخه دارد:
۱ – خطبه ها
۲ – ادعیه
۳ – احادیث
و بُعد «چه کرد؟» شامل اقداماتی می شود که حضرت (س) از خود بر جای گذاشت.
بیان مبحث شناخت شخصی:
این بخش بسیار مهم و لازم است و به عنوان مقدمه ای است برای مباحث بالا تر.به تنهایی کافی نیست و گره ای باز نمی کند پس لازمه ی دیگر مباحث می شود.شناخت شخصی لازم است ولی کافی نیست و نمی شود به آن بسنده کرد ،چرا که هدف نیست بلکه مقدمه و وسیله ای برای شناخت بعد شخصیتی می-باشد. شناخت شخصی یا شناسنامه ای مربوط به این است که شخص مدّ نظر در کجا و چه سالی و … به دنیا آمد؟ پدر ،مادر، خواهران و برادران و اقربا، انصاف ، اجداد و نیاکان او چه کسانی هستند؟ از چه قوم و قبیله و طایفه و نژادی است؟ زمان کودکی او چگونه گذشت ؟ و مطابق با چه جریاناتی بود؟ در کجا و چه شرایطی رشد کرده و پدر و مادرش در قید حیات بوده اند یا خیر؟رخدادهای شاخص و مهم زندگی و امثال این پرسش ها تا جریانات فوت شخص مورد بررسی قرار می گیرد به عبارت دیگر با تبیین پرسش های بیان شده نقشه ای کلی از فرد مورد نظر در ذهن نقش می بندد. این نوع شناخت معرفت نیست بلکه علم و دانش است، همانطور که سیدالشهدا (علیه السلام) درکمال الدین فرمودند: «دراسةالعلم لقاء المعرفه»
امیرالمؤمنین علی علیه السلام در غرر فرمودند : «العلم اول دلیل و المعرفة آخر نهایتاً»
قالب بحث را در شناخت حضرت صدیقه طاهره (س) پیش برده و می توان مخاطب آن را در هر قالب شخصیتی بسط داد.
از اینجا شروع می کنیم که در همه ی مباحث روانشناسی بعد از عامل وراثت ،رکن «محیط تربیتی» می باشد چرا که تاثیر گذار است.
حصرت زهرا(س) در شرایط نابه سامان اوایل اسلام که پر از خفقان و خرافات بود ، رشد کردند و به شخصیتی رسیدند که در ۱۸ سالگی در بین۴۰۰ نفر از سران اسلام ،انصار ،مهاجرین و دانشمندان خطبه ای خواند که بعد ها علما بعد از چندین سال مطالعه و درک و فهم در حوزه ها نتوانستند خطبه ی ایشان را در ابعاد متفاوت تشریح کنند.
صوت سخنرانی : از اینجا دانلود کنید