زهراشناسی-شناخت شخصیتی 1
خلاصه ای از سخنرانی:
این جلسه میخواهیم بحث شناخت شخصیتی حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) را بگویم .
شروع بحث از اینجاست :سؤالی از شما می کنم که لازم نیست جوابش را بدهید.این به خاطر آن است که ما اول کار، تکلیفمان را با خودمان روشن کنیم که آیا اصلاً میشود فاطمه زهرا( سلام الله علیها) را شناخت یا خیر؟اگر می شود اورا شناخت که ، حرف عجیبی در این باب داریم. اگر نمی شود، پس چرا این جلسه تشکیل شده؟ما نباید زاویه پیدا کنیم لذا بلافاصله دست التجا می بریم بر در خانه معصوم (س) که هر چه معصوم فرمود نور چشم ماست .
بهترین معرف زهرای مرضیه (سلام الله علیها) رسول الله (ص) است. رسول خدا (صلوات الله علیه) در حدیثی شریف می فرماید: انّی سمیت ابنتی فاطمه، لِاَنَّ الله عزوجل فطمها الخ . این حدیث در خاطر شریفتان بماند که یک حدیث دیگر ضمیمه ی آن می کنم که الفاظش مهم است .سلاله ی پاک حضرت زهرا (سلام الله علیها) ،کشاف الحقایق، امام صادق (علیه اسلام) فرمود : انما سمیت فاطمه الان الخلق فطموا عن معرفتها الخ. در تفسیر فرات و بحار مکتوب است .
چهار نکته را در این حدیث می خواهیم بحث کنیم :
1)سیاق روایت نشان می دهد که از پیامبر(ص) سؤال می کردند که چرا اسمش را فاطمه گذاشتی؟
برای همین ببینید حدیث می گوید که فاطمه ،فاطمه نامیده شد به خاطر اینکه فلان .پس سیاق نشان می دهد سؤالات در این زمینه زیاد بوده است .
2) لان الخلق :
صحبت از انسان و فرشته و جن نیست صحبت از این است که هر چه رنگ عالم وجود و دیباچه ی خلقت بر تنش پوشیده شده است .
3) معرفتها :
صحبت از معرفت است که ما اینجا آمده ایم .
4)فطمها و فطموا :
فطم در عرب به معنای بریده شده ، باز داشته شده و تقریباً منع و نهی شده است .
در عرب وقتی بچه را از شیر می گرفتند می گفتند (فطم الولد ). یعنی بچه را از شیر جدا کرد .
در این حدیث پیغمبر اکرم و امام صادق (صلوات الله علیهما) می فرمایند : خلق، از درک معرفت زهرای مرضیه(س) باز داشته شده است که فاطمه ی زهرا را بشناسند .این خیلی حرف عجیبی است .یعنی اولین و آخرین در زمین و اولین و آخرین در آسمان و هر چیزی که رنگ خلقت به خود گرفته است بازداشته شده است که زهرا ی مرضیه را بشناسد . ۲۴:۲۶
۲۴:۲۸
اینجایک سؤال پیش می آید :
قبلش بایدیک چیزی را مطرح کنیم .این حدیث تکلیف ما را روشن کرد یعنی نمی شود فاطمه ی زهرا(س) را شناخت . نه اینکه نخواهیم! نمی توانیم ! و نه اینکه نمی توانیم ،بلکه نمی شود .
فطموا … بریده شده ایم .یعنی از معرفت زهرا (س) خلق عالم بریده شده است… .
پس تکلیف چیست ؟
ازیک طرف رسول خدا(ص) فرمود : نمی توانید و نمی شود فاطمه(س) را شناخت هم قاصرید و هم مقصر ، از یک طرف می فرماید : اگر عملت با معرفت نباشد قبول نمی شود. آیا این دو باهم متناقض اند یا باهم جمع می شوند؟
وجود نازنین امیرالمؤمنین(ع) می فرماید :عمل بدون معرفت هیچ است .(لا یقبل لله عملا الا به معرفتها ) ، از این طرف می فرماید : فطموا عن معرفتها .
پس ما چه کنیم؟ خودتان فرمودید که بیاید کسب معرفت کنید .از طرف دیگر هم کسی که کتاب خوانده است می گوید نمی شود فاطمه زهرا (س) را شناخت [حدیث امام صادق علیه السلام].پس اینجا ما چه کار کنیم ؟ بله در جوامع روایی و آیات ما ، امر به معرفت شده است و از این طرف هم یک خصیصه ای و تخصیصی است که این حدیث را داریم.
صوت سخنرانی: از اینجا دانلود کنید