سال ۱۳۹۶

زهراشناسی-اقدامات و فرمایشات حضرت زهرا(س) 1

زهراشناسی-اقدامات و فرمایشات حضرت زهرا(س) 1

زهراشناسی-اقدامات و فرمایشات حضرت زهرا(س) 1

خلاصه ای از سخنرانی:

اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها وبنیها و سر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک.الهم العن الجبت و طاغوت بعدد ما احاط به علمک الی یوم القیامه.

پرسیدم از قلم که کدامین کلام نغز در ساحت حروف الفبا سرآمد است

فوراً به روی صفحه ی کاغذ دمید و گفت بعد از خدا، محمد و آل محمد است.

 

از آنجا که روایات و احادیث تأکید بر شناخت هر امری داشتند ،در حدود ده جلسه دور هم جمع شدیم که نه فقط به بهانه ی شهادت یا ولادت و جشن، پای ما در جلسه ی اهل بیت باز شود.(( ۳:۲۲چون برای کسی که سالک اهل بیت است کل یوم عاشوراست و کل عرض کربلاست… .

کسانی که عوامانه می گویند چند روز داریم تا محرم آنها سالک راه امام حسین(ع) نشدند.

 

کسی که با امام حسین(ع) سالک شد همه ی روز ها برای او عاشوراست و همه ی زمین ها برای او کربلاست و همه ی ماه ها برای او محرم است… . سالک اباعبدالله(ع) با زیارت عاشورا همراه می شود.انی سلم لمن سالمکم برای او یک جمله ی حالیه است.هل من ناصر یک جمله ی حالیه است. هل من معین فاطیل معه الاویل و البکاء یک جمله ی حالیه است.

یعنی درست است که حضرت این جملات را در ۱۴۰۰ سال قبل فرموده اما به تمامی ابناء بشر فرمود. دقیقاً مثل سفارش های قرآنی است؛کونوا قوامین بالقسط

اینکه زمان ماضی و …ندارد برخی از سفارشات به همه ی زمان ها برمی گردد.

 

زمانی که در زیارت عاشورا هر روز صبح سلام می دهید و انی سلم لمن سالمکم که می گویید.انی حرب لمن حاربکم که می گویید یعنی حسینی زندگی می -کنید.یعنی صرفاً طرفدار محرم نیستید بلکه طرفدار سید الشهدا(ع) هستید.امام حسین(ع) امروز با عاشورا چه تفاوتی دارد؟

.۵:۰۵))

اولویت با معرفت بود و همه چیز بسته به معرفت است و ما به خاطر این گردهم آمدیم تا تقرب به ساحت قدسی اهل بیت پیدا کنیم.

ما باید شکر این نعمات را به جا آوریم.۳ نوع شکر داریم:زبانی، قلبی و عملی.

ما اگر شکر گزار باشیم لان شکرتم لازیدنکم،نعمت بر ما افزون می شود؛ و لان کفرتم ان عذابی لشدید ؛ و اگر شکر نعمت بجا آورده نشود نعمت از ما سلب می شود.

دو نوع برخورد بیشتر نمی توانیم با نعمت داشته باشیم.

شکر لسانی: آنهایی است که بر زبانمان جاری می کنیم؛الحمد الله.شکراً لله.

شکر قلبی : هم چیز دیگری و مرتبه ی دیگری است.

و بالا تر از آن شکر عملی است.یعنی نعمت را در راستایی که تعیین شده به کار ببریم.

 

 

در جلسه قبل عرض کردیم که نعمتِ محبت را به ما دادند و مودت را از ما می خواهند.در ترجمه ی آیات قرآن در ذیل مودت:قل لا اسئلکم علیه اجرا الا المودت فی القربی.

اغلب ،مودّ ت را به محبت معنا می کنند. در حالی که ریشه ی مودت از وُدّ است و محبت از حُبّ.اگر می خواستند بگویند الا المحبه فی القربی، می گفتند.

منتها مودت با محبت یک فرق اساسی دارد!

در جلد یک محاسن عرض شد که اهل بیت محبه را به ما دادند و مودت را از ما خواستند.

این طور نیست که فقط خوشنود باشیم که به جلسه ی اهل بیت رفتیم! پس شکر عملی آن چه می شود؟

جمع شدیم تا با این جلسات زهرا شناسی تقرب به ساحت قدسی حضرت پیدا کنیم.

حضرت صدیقه طاهره ام الائمه است.

اُم دو معنا دارد در قرآن: ۱ مادر ۲ ریشه. او که ام امام حسین است نه تنها مادر اوست، بلکه ریشه ی او نیز هست.

این مباحث را باید بدانیم تا اگر اجل رسید دستمان خالی نباشد.ابدیت در پیش است.

ما چیزی می خواهیم که جنسش از جنس ابدیت باشد.مجرد باشد.یعنی جسم نداشته باشد.علم و معرفت جسمیت ندارد بلکه یک مفهوم است.

یک ظرف آب که یک لیتر گنجایش دارد، اگر پیش از مقدار در آن آب بریزی لبریز می شود.

اما ظرف ذهن گنجایشش اینطور است که ؛ هرچه در آن بریزی بیشتر می پذیرد: کل وعاع یضیع بما جعل فیه الا وعاع العلم. فانه یتصع به. همین که در ظرف ذهن محتوا بریزید جا باز می کند.جایگاه علم در مغز نیست بلکه در حقیقت وجودی است.

کسی که ده جلسه آمد و راجع به حضرت زهرا(س) معرفت کسب کرد همین هیکل و همین وزن را داشت الآن هم همان را دارد.

پس این همه معلومات کجا رفته؟ در وجود او ذخیره شده . پس انداز شده و رفته که در برزخ جلوی پای او را روشن کند.

صوت سخنرانی: از اینجا دانلود کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *